Content marketing go or no go?

Als ondernemer heb je de keuze om content marketing in te zetten. Maar waarvoor eigenlijk? Wat is je doel? Hoe zorg je ervoor dat deze content weer wordt gedeeld, als een lopend vuurtje over internet gaat en uiteindelijk leads en prospects converteert naar klanten? Des te meer je inspireert en mensen raakt, des te beter content marketing bijdraagt aan je bedrijfsdoelstellingen.

Content marketing is van je hele bedrijf!

Wat ik in ieder geval weet, is dat je erin moet geloven. Content marketing is iets wat je hele bedrijf aangaat en moet worden opgenomen in het bedrijfsproces. Als je content marketing benadert vanuit de wetenschap dat het constant in ontwikkeling is en je deze ontwikkeling volgt, dan ben je op de goede weg. Je doet het er in ieder geval niet even bij in je eentje.

Pfff zul je denken. Moet ik er überhaupt wel aan beginnen?

In dit blog stip ik een aantal aspecten aan over content marketing en wat het je oplevert. Heb je al ervaring met het maken en delen van content? Loop dan de aandachtsgebieden langs en kijk waar je je strategie kunt aanscherpen voor nog meer zichtbaarheid en verbinding met je publiek.

content kwaliteit

Content marketing strategie

Zonder focus ben je veel aan het doen, maar boek je weinig resultaat. Hier geldt; als je iets doet, doe het dan goed. Kwaliteit is effectiever dan kwantiteit. Bedenk allereerst met welk doel je content marketing wilt inzetten en stippel je strategie uit. Een content strategie komt tegemoet aan de behoefte van bedrijven en klanten, geeft strategisch richting aan hoe content en content processen bijdragen aan doelstellingen. Het is een continu verbeterproces!

Robert Rose van het Content Marketing Institute hanteert een mooie indeling. Match deze indeling met de klantreis van je ideale klant en je weet in welk stadium welke content het meest effectief is!

  • Promotor content

    Met deze content breng je je product of dienst onder de aandacht en converteer je je prospect naar klant. Het spreekt voor zich dat de prospect dan al wat verder in de funnel of pipeline moet zitten. Middelen hiervoor zijn o.a.: website, pitch, product brochure en case study.

    Preacher content

    Maak je publiek bewust van jouw bestaan en dienstverlening. Ga de verbinding aan en bevorder mond tot mond reclame, deel kennis d.m.v. blogs, het versturen van een e-mail nieuwsbrief of het posten van berichten op social media. Zo verzamel je likes en volgers en je genereert verkeer vanuit zoekmachines naar je site waar een zogenaamde ‘call to action’ wordt uitgevoerd. Het eerste contact is gelegd.

  • Professor content

    Deel je kennis en laat zien waarom je onderscheidend en de expert bent. Werk aan de vertrouwensband en maak de relatie steviger door je publiek ook echt te helpen hun probleem op te lossen. Deze content in de vorm van bijvoorbeeld e-books, white papers, onderzoeksrapporten, hand-outs how to…, zou je bij wijze van spreken ook voor willen betalen. Met deze content genereer je het beste leads.

  • Poet content

    Content waarmee je je publiek inspireert, emoties oproept en waarmee je overtuigingen en gedachten probeert te beïnvloeden. Voorbeelden zijn: foto’s, video’s, persoonlijke verhalen over jouw dilemma’s, etc. Wees authentiek en durf je kwetsbare kant te laten zien voor het beste effect. Mensen willen kopen van mensen…

Natuurlijk kun je deze 4-deling combineren en is elk onderdeel te koppelen aan fases in je funnel.

Bied hulp bij het creëren van content

Uit ervaring weet ik dat de meeste collega’s in je organisatie het een uitdaging vinden om content te genereren. Ze beschikken over veel kennis, maar het schrijven van een verhaal of het maken van een videoboodschap is toch een obstakel dat genomen moet worden. Gelukkig kun je ze erbij helpen:

  • Neem een interview af en schrijf zelf het verhaal.
  • Maak een template voor het schrijven van een blog en laat deze invullen. Dit vormt de basis. Een blog is dan zo gemaakt.
  • Selecteer een relevant artikel en laat een expert uit je organisatie hierop een reactie geven. Dit noem je content curatie.
  • Geef voorbeelden over het maken van content. Een sprekende foto met een begeleidende tekst van een mooi project kan uitstekend jullie dienstverlening weergeven in een social media bericht. Een quote van een tevreden klant is goud waard. Je hoeft alleen maar te vragen of je de uitspraak mag gebruiken.
  • Laat een ontwerper een infographic maken. Beeld zegt meer dan giga lange teksten.
  • Bekijk interne documentatie en maak e-books met de 10 beste tips…, een mooie weggever in ruil voor het e-mailadres van de bezoeker van je website.

En check zelf dan ook nog even of de juiste zoekwoorden worden gebruikt om zo je positie te veroveren in de Google zoekmachineresultaten.

Weet je nu al dat je hulp kunt gebruiken bij het ontwerpen van jouw content proces?

hulp van de virtueel professional

Content kalender

In een content kalender plan je je je content een aantal weken of zelfs een aantal maanden vooruit. Dit geeft je structuur en de mogelijkheid in te haken op bepaalde gebeurtenissen waarvan je weet dat die er binnenkort aankomen: feestdagen, sporttoernooien, herdenkingen, dag van de…. , festivals, vakbeurzen, items in het nieuws, etc, etc. Deze handige tool zou ik zeker gebruiken of print deze kalender. Hoe ziet jouw content kalender eruit? Via Google vind je heel veel voorbeelden. Pak de beste onderdelen eruit en maak een kalender in Excel.

Inspiratie

Ontbreekt het jou ook wel eens aan inspiratie om content te maken? Heel herkenbaar en vervelend. Waar ik mee werk, is een soort bieb in je favorieten. Hierin zet ik per onderwerp informatie die ik tegenkom, maar nog niet kan gebruiken Deze informatie is wel relevant voor de doelgroep en gebruik ik op een later tijdstip. Zo heb je een mooie inspiratiebron in geval van nood. Deze site is ook handig om te raadplegen en hier worden zelfs ideeën voor je genereert!

Content curatie

Natuurlijk lees je blogs, boeken, opiniestukken, onderzoeken, enz. over ontwikkelingen in je branche en op je vakgebied. Waarschijnlijk heb je daarover ook een mening, een heel ander standpunt of heb je aanvullende informatie. Het is geoorloofd om bestaande content te gebruiken (mits redelijk) in je eigen content en daarop verder te borduren. Beter is het om een link van de informatie waaraan je refereert te gebruiken. Het gebruik van foto’s is alleen toegestaan als je toestemming hebt van de fotograaf of degene die de rechten heeft om het beeld te gebruiken. Wil je een passend beeld bij je content plaatsen? Lees dan deze blog waarin verschillende sites worden genoemd waar je gratis foto’s kunt downloaden.

Saai – spannend – leuk – echt

Lukt het jou om saaie stukken tekst door te worstelen? Nou mij in ieder geval niet.

Geef het goede voorbeeld en laat jezelf zien, deel je twijfels, bespreek je dilemma’s, maak een grap. Je bent een mens en ook niet alles is perfect bij jou. Je zult merken dat als je authentiek overkomt in je content, je vertrouwen krijgt van je publiek. Mensen hebben graag contact met mensen en niet met personages in mooi verzonnen verhalen. Je hoeft niet alles perfect te weten. Sterker nog; betrek je publiek bij het vinden van oplossingen voor je probleem. Je zult versteld staan welke input je soms krijgt. Over inspiratie gesproken…

Wil je geïnspireerd blijven over online marketing en communicatie?
Laat onderaan deze pagina (in de voettekst) je naam en e-mailadres achter.

 

Laat een reactie achter





Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

DeVirtueleKrachtWhite

Miranda Tollenaar
+31 (0)6 113 70 113
miranda@devirtuelekracht.nl

KvK  68379714
IBAN NL23 INGB 0008184660
Privacy and cookie policy

© De Virtuele Kracht

Interessante informatie deel ik graag

LAAT JE E-MAIL ADRES ACHTER

Something went wrong. Please check your entries and try again.
DeVirtueleKrachtWhite

+31 (0)6 113 70 113
contact@devirtuelekracht.nl

Interessante informatie deel ik graag

LAAT JE E-MAIL ADRES ACHTER

Something went wrong. Please check your entries and try again.

© De Virtuele Kracht
Miranda Tollenaar

KvK 68379714
IBAN  NL23 INGB 0008184660