De K van K-klusjes bij communicatiemiddelen

Vorige week had ik een informeel gesprekje met de coördinator van de afdeling bij mijn opdrachtgever. Ik werk hier sinds een paar maanden voor twee dagen per week met veel plezier. Ze vroeg me op een gegeven moment of ik nog wensen had qua klussen die ik wilde doen en bij mij neergelegd kunnen worden. Op dat moment wist ik niet zo goed waar ze heen wilde en antwoordde ik dat wat er tot nu toe op mijn pad komt behapbaar is en leuk om aan te werken.

Creatief met content

Het mediateam waarin ik werk is het verlengstuk van het communicatieteam en zorgt ervoor dat alle uitingen, zowel digitaal als print worden bedacht, ontworpen, gemaakt en geplaatst op de website, social media of het intranet. Ik ben dus de hele dag met content bezig en de manier waarop deze wordt aangeboden en verspreid. Lekker creatief met tekst en beelden. Soms komt er wat technisch geneuzel bij kijken waarvoor ik in uiterste nood een paar IT-ers kan inschakelen. Luxe toch! Maar de pitbull in mij dwingt mij eerst zelf oplossingen te onderzoeken, hetzij in de html code, hetzij in de opbouw van de webpagina. Inmiddels heb ik een paar grotere projecten voor de website afgerond i.s.m. de betreffende afdelingen. De informatie is nu up to date, correct, toegankelijk en overzichtelijk beschikbaar voor de bezoeker. Want een goed begin -werken met effectieve communicatiemiddelen- is het halve werk!

K-klussen in perspectief

De coördinator keek mij aan en zei toen: ‘Maar bij jou komen wel heel veel K-klussen terecht.’ Tja in haar ogen… De klussen die ik over het algemeen oppak zijn niet standaard en daarvoor moet je soms net wat meer informatie verzamelen, combineren, doorvragen én over de schutting kijken. Dat levert vaak al hele bruikbare input op om de k-klus te verhelpen, omdat je aan de slag gaat met een helder beeld (focus) en duidelijke verwachtingen voor alle betrokkenen. Dat schakelen met verschillende personen, het afstemmen en het eindresultaat voor ogen krijgen en hebben, dat vind ik juist leuk om te doen. Je zet collega’s aan het denken en brengt ze op ideeën, waardoor uiteindelijk een positieve vibe ontstaat en je samen creëert.

Hoe kijk je?

Is dat de definitie van een K-klus? Het ligt er maar aan hoe je ernaar kijkt… Door het oppakken van die K-klusjes maak ik het verschil, leg ik zere plekken in de organisatie bloot en vinden we hiervoor meestal een goede oplossing. Komen dezelfde klusjes regelmatig terug? Dan kijk ik of het proces moet worden aangepast waar de k-klusjes bijvoorbeeld voor het gemak worden overgeslagen en eigenlijk een plaats moeten krijgen.

Creëren en verbeteren; laat mij die K-klusjes maar doen. Deze doenker gaat met een voldaan gevoel naar huis. En helpt de opdrachtgever bij het onderhoud van een belangrijk communicatiemiddel die de website inneemt in de communicatiemix.

Laat een reactie achter





Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.