De Marketing en Sales Funnel bieden houvast bij verkoop.

Het marketing- en verkoopproces is eigenlijk je funnel of trechter.

Elk bedrijf heeft een verkoopproces. Dit proces bestaat idealiter uit een aantal stappen. Alles bij elkaar noem je de funnel of trechter. Het is aan jou om deze trechter zo in te richten dat leads * worden gegenereert en prospects * worden die uiteindelijk zullen overgaan tot aankoop en klant worden. Als je de funnel goed inricht, heb je een geweldige houvast om je marketing en sales succesvol toe te passen.

*lead = iemand krijgt jouw bedrijf of product/dienst in zijn vizier
*prospect = een lead die in contact staat met jouw organisatie. Heeft al een keer een email adres achtergelaten en je weet waarin hij is geïnteresseerd.

Wat is een marketing en sales funnel?

Enerzijds heb je een marketing funnel en anderzijds een sales funnel. Je zou kunnen zeggen dat het hele verkoopproces van bewustwording tot aankoop bestaat uit deze twee trechters. De marketing trechter bestrijkt ongeveer twee derde van het totale verkoopproces.  Je ziet over het algemeen dat de term funnel wordt gebruikt bij marketing- en verkoopactiviteiten. Ik vind het belangrijk dat je je realiseert dat het twee processen zijn die elkaar versterken en de één kan niet zonder de ander. In je marketingproces wil je vooral bewustwording stimuleren. Het probleem van je ideale klant staat centraal en je communiceert over de oplossing die jij hebt. Hiervoor maak je relevante content in allerlei vormen: blogs, e-books, webinars, tips, events, etc.  Als je dan verkoop probeert te forceren, zal je content in twijfel worden getrokken en haakt je lead of prospect min of meer af. Men is zich immers nog aan het oriënteren en wil helemaal nog niet beslissen om iets te kopen.

Weten wat wie waar hoe en wanneer en…. timing

Heb je ook zo’n hekel aan die opdringerige verkopers die je gelijk iets willen aansmeren. Hoe mooi zou het zijn als je precies op je wenken wordt bediend. Je bent op zoek naar informatie en vindt een oplossing om je doel te realiseren… Daar is over nagedacht. Een klantreis is uitgestippeld en als je weet wat, waar en hoe jouw ideale klant zijn informatie zoekt, kun je de hele funnel hierop afstemmen en hem meenemen totdat hij overgaat tot koop.

Het inrichten van een funnel. Waar let je op?

stadia in een funne
Weet wat de:

  • bezwaren
  • vooroordelen
  • vragen
  • drempels
  • problemen
  • uitdagingen zijn van je ideale klant.

Bedenk voor elke fase een communicatiemiddel om hem te helpen de funnel in te gaan en de glijbaan te nemen naar een aankoop.  Het is net het kopen van een maatpak. Alles moet kloppen: het model, de maten, de kleur, de stof, de functie, de uitstraling en je moet je goed kunnen bewegen en je er lekker in voelen. Anders blijft het pak in de kast hangen en verdwijnt uiteindelijk in ‘de zak van Max’.

Elimineer keuzestress

In de marketing funnel neem je alle drempels weg op basis van de punten die ik hierboven al noemde. Op deze manier is er in de sales funnel alle aandacht voor jouw ‘offer that can’t be refused’. Een goed begin is het halve werk. Zorg er dus voor dat de marketing funnel goed in elkaar zit en de prospect klaar is voor de sales funnel om zijn aankoop ook daadwerkelijk te doen. Elimineer keuzestress en maak het zo simpel mogelijk.

Daarom een funnel

  • Je klant wil begeleid worden in zijn aankoopproces. Hij moet een aantal keer op verschillende manieren met jou in contact komen om je te leren kennen, om je te mogen en om vertrouwen te krijgen alvorens er iets wordt gekocht.
  • Als je je funnel automatiseert met marketing automation software kun je workflows aanmaken en zo iedere lead en prospect op zijn wenken bedienen. Handig toch in deze 24-uurs economie. Je capaciteit is zo vele malen groter.
  • Omdat je je lead kwalificeert, kun je een band opbouwen en weet je met wie je te maken hebt. Bij een advertentiecampagne of een cold calling actie moet je dat nog maar afwachten…

 

Heeft dit artikel je aan het denken gezet en wil je van gedachten wisselen over de invulling van jouw Funnel?

gesprek met virtueel professional

 

 

Laat een reactie achter





Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

DeVirtueleKrachtWhite

Miranda Tollenaar
+31 (0)6 113 70 113
miranda@devirtuelekracht.nl

KvK  68379714
IBAN NL23 INGB 0008184660
Privacy and cookie policy

© De Virtuele Kracht

Interessante informatie deel ik graag

LAAT JE E-MAIL ADRES ACHTER

Something went wrong. Please check your entries and try again.
DeVirtueleKrachtWhite

+31 (0)6 113 70 113
contact@devirtuelekracht.nl

Interessante informatie deel ik graag

LAAT JE E-MAIL ADRES ACHTER

Something went wrong. Please check your entries and try again.

© De Virtuele Kracht
Miranda Tollenaar

KvK 68379714
IBAN  NL23 INGB 0008184660