Wat brengt zoekmachineoptimalisatie of SEO jouw bedrijf?

Zoekmachineoptimalisatie, wat heeft dat met mijn bedrijf te maken?

Als je goed gevonden wilt worden in Google, is het belangrijk dat je SEO proces op orde is. Het is toch zonde als jouw blog met waardevolle informatie niet boven komt drijven in de zoekresultaten van je potentiële klant? Waarom zou je betalen voor het genereren van verkeer naar je website als je dit met zoekmachineoptimalisatie gratis kan?

De zoektocht van jouw ideale klant

Op mijn home page heb je het waarschijnlijk al gelezen. Jouw klanten beginnen hun zoektocht naar informatie negen van de 10 keer online en bijna iedereen doet dit via de zoekmachine van Google. Het is dus belangrijk dat jouw informatie bovenin de zoekresultaten (ranking) van Google staat. Geluk dat je bovenin staat? Nee hoor. Je kunt namelijk veel invloed uitoefenen om bovenin de zoeklijst van je ideale klant te komen.  En daar gaat SEO (search engine optimization) of zoekmachineoptimalisatie over. Je doet het er niet even bij. Als je je SEO proces goed inricht, houd je overzicht en is het zeker niet tijdrovend. SEO staat niet op zichzelf. SEO gaat hand in hand met een goede contentstrategie en contentcreatie

En als je dan op een goede plaats tevoorschijn komt in Google, wat gebeurt er dan? De kans is groot dat op jouw link wordt geklikt en de zoeker een bezoek brengt aan jouw website. Daar gaat zijn zoektocht verder en vindt hij relevante content waarmee je hem helpt met zijn probleem of uitdaging. Het mooiste is als de bezoeker op je site een mailadres achterlaat -een zogenaamde call to action uitvoert-. Het contact is gelegd en je kunt aan de slag met deze nieuwe lead. Hoe je deze lead nog verder helpt en hem tot klant maakt, lees je in mijn blog De sales en marketing funnel.

Maar wat komt er allemaal bij zo’n zoekmachineoptimalisatie proces kijken? Lees de info hieronder en beoordeel of SEO voor jouw online marketing aanpak interessant is om ermee aan de slag te gaan.

Zoekmachine optimalisatie oftewel SEO

Telkens als ik met online marketing aan de slag ging, ontbrak net dat ene schakeltje. Ik had geen gegevens over het zoekgedrag van mijn klanten. Een zoekwoordenlijst ontbrak ook en ik wist niet hoe ik op een structurele manier mijn ranking in Google kon verbeteren. Meer schrijven, diverse onderwerpen uitlichten, langere blogs maken, etc… Wat gaat nou echt werken? Dus besloot ik het schakeltje eens beet te pakken en me te verdiepen in zoekmachineoptimalisatie. Een online training met alle ins & outs en praktijkopdrachten brachten me regelmatig AHA-erlebnissen. Ik zette stappen in mijn SEO ontdekkingstocht en ik werd steeds enthousiaster omdat het beeld over online marketing steeds completer werd. Nu kan ik zeggen dat SEO min of meer de basis is als je gaat bloggen en je kennis gaat delen. Kennis delen is één, gevonden worden in Google is ook één. Eén + één is hier ook drie!

Zoekmachineoptimalisatie voor jouw bedrijf

In dit artikel vertel ik je in grote lijnen hoe SEO in elkaar zit en wat er mogelijk is als je zoekmachineoptimalisatie toepast.

Aantrekken, klantreis, zoekwoorden en concurrentie

Je website is het middelpunt van je online marketing strategie. Hier wil je toekomstige klanten naartoe lokken en acties laten uitvoeren. Je wilt dat er klantbinding ontstaat en jouw bedrijf op de shortlist komt als jouw ideale klant overgaat tot aankoop.

Voordat je iemand aantrekt naar je website wil je eerst goed in beeld hebben wie je publiek (audience) is. En je wilt ook weten waar, wanneer, wat en hoe je publiek zoekt. Het in kaart brengen van de klantreis biedt dan een basis en geeft je focus. De consequentie is, dat je dus keuzes moet maken aan wie je jouw dienst of product gaat verkopen. Dan kun je scherp neerzetten wat de toegevoegde waarde is voor die doelgroep.

Zoekwoordenonderzoek

Bij het in kaart brengen van die klantreis hoort zeker ook een onderzoek naar de zoekwoorden die je klant gebruikt om te vinden wat hij zoekt. Zo’n zoekwoordenonderzoek geeft je een lijst met de meest belangrijke onderwerpen en zoektermen die je in je content gaat verwerken. En je deelt je website slim in met deze onderwerpen en gebruikt vervolgens de zoekwoorden op je pagina’s.

Via bepaalde tools is het zelfs mogelijk te zien op welke zoekwoorden je concurrent wordt gevonden. Ook heel handige informatie.

Dus als jij informatie deelt die precies in het straatje past van jouw ideale klant (relevante content), dan is de kans groot dat hij doorklikt naar je site en nieuwsgierig is wat jij hem te bieden hebt. Daar leest hij wat jouw dienst of product hem uiteindelijk oplevert en hij klikt vervolgens op de hele mooie aanbieding die jij hem doet.

Mobiel, laptop of tablet

Misschien heb je al eens het woord responsive voorbij zien komen. Responsive wil zeggen dat je website op alle devices (toestellen) goed overkomt en leesbaar is. Hier let Google ook op. Een website die er gelikt uitziet op je desktop maar niet te lezen is op een mobiel apparaat, zal niet hoog in de Google zoekresultaten verschijnen. Zorg er dus voor dat je site overal goed presteert. Dat komt de conversie (het halen van een vooraf gesteld doel) uiteindelijk ook ten goede.

zoekmachineoptimalisatie ook mobiel

Voorbeeld mobiele weergave

Technisch

Tja wat er op ‘de achtergrond’ staat van je website en hoe deze in elkaar zit, hoe je blogs opbouwt, meta data gebruikt, tags aan artikelen hangt, link building toepast, is allemaal bepalend voor je ranking. De google bots (‘beestjes’ die altijd op zoek zijn naar de beste informatie voor de zoekresultaten) crawlen (kruipen) wat af door je site en kijken hier ook naar. Des te meer er klopt aan je site en je voldoet aan de Google wensen en eisen, des te hoger je eindigt. Een technische check is geen overbodige luxe zo nu en dan.

Korte en lange termijn

Helaas is het niet zo, dat als je zoekmachineoptimalisatie proces is ingericht je dan gelijk naar te top doorstoot. SEO is een lange termijn strategie. Je moet dus aardig wat relevante content delen door te bloggen, e-books beschikbaar te stellen, tips te geven, etc. etc. Je klimt gestaag naar boven en bouwt aan een stevige positie. Soms kan het handig zijn om bezoekers met betaalde media (bijvoorbeeld Facebook en LinkedIn) te wijzen op jouw relevante content. Je plaatst een advertentie op Facebook en laat de lezer doorklikken naar het blog op je site. Vervolgens zet je onder je blog een zogenaamde call to action. Is deze aantrekkelijk genoeg, dan wordt de bezoeker al snel een lead en neem je hem verder mee in de marketing trechter (funnel). Als je eenmaal denkt in dit content marketing frame, dan zie je veel mogelijkheden en voordelen ten opzichte van traditionele marketing. In korte tijd kun je al een lijntje tot stand brengen met veel potentiële klanten.

Dus korte termijn acties kunnen je lange termijn strategie prima ondersteunen!

Leesboek voor robots

Ik kan me voorstellen dat je denkt: ‘Wat is dit voor kunstmatig gedoe dat zoekmachineoptimalisatie?’. Als je alle regeltjes moet volgen dan is niets meer spontaan en lijkt mijn website met de content straks op een leesboek voor robots. Mijn advies is; schrijf gewoon wat je wilt schrijven en kijk daarna welke SEO regeltjes je kunt toepassen. Je schrijft voor mensen en je wilt verbinding tot stand brengen. Dat blijft het hoofddoel.

Heeft dit artikel je aan het denken gezet en wil je van gedachten wisselen over SEO?

virtueel professional

Laat een reactie achter





Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

DeVirtueleKrachtWhite

Miranda Tollenaar
+31 (0)6 113 70 113
miranda@devirtuelekracht.nl

KvK  68379714
IBAN NL23 INGB 0008184660
Privacy and cookie policy

© De Virtuele Kracht

Interessante informatie deel ik graag

LAAT JE E-MAIL ADRES ACHTER

Something went wrong. Please check your entries and try again.
DeVirtueleKrachtWhite

+31 (0)6 113 70 113
contact@devirtuelekracht.nl

Interessante informatie deel ik graag

LAAT JE E-MAIL ADRES ACHTER

Something went wrong. Please check your entries and try again.

© De Virtuele Kracht
Miranda Tollenaar

KvK 68379714
IBAN  NL23 INGB 0008184660